Strona idei i inspiracji

Lot samolotem, ciekawostki

Lot samolotem, ciekawostki

Lot samolotem – wszystko co musisz wiedzieć o lataniu samolotem. Skrzydlaty świat od kuchni.

 

Od kuchni: Lot samolotem

logo swiatidei - small icon
Większość z nas leciała, bądź będzie lecieć samolotem i przejdzie przez wszystkie odprawy biletowo – bagażowe, paszportowe, kontrole bezpieczeństwa, aż w końcu trafi do hali odlotów i stamtąd autobusem, bądź też rękawem, pieszo prosto do samolotu.

Potem włoży bagaż podręczny do schowka, usiądzie wygodnie i poczeka na odlot samolotu. Nikt jednak próbując ułożyć się na swoim siedzeniu i wyłączając telefon komórkowy nie zdaje sobie sprawy z tego, co dzieje się po drugiej stronie – w kabinie pilotów. A dzieje się dużo.

 

Przed startem.

Podczas gdy pasażerowie wchodzą do samolotu piloci przechodzą przez szereg procedur, począwszy od sprawdzenia wszystkich urządzeń, awioniki, poprzez sprawdzenie aktualnej prognozy pogody(nie tylko na lotnisku, z którego wylatują, ale również na całej trasie przelotu, oraz na lotnisku docelowym), skończywszy na przekazaniu planu lotu do kontrolerów, którzy muszą go zatwierdzić przed wylotem.

 

Zaraz po oddaniu planu kontroli lotów, piloci proszą o zezwolenie na lot. Po dokładnym sprawdzeniu planu, kontroler potwierdza go i daje zezwolenie na lot informując pilotów, z którego pasa będzie odbywał się odlot, jaka będzie początkowa wysokość, do której będzie się wznosił samolot zaraz po starcie, oraz cztero-cyfrowy squawk code, czyli kod transpondera, który ustawiany jest przez pilotów w celu identyfikacji samolotu przez wieżę kontrolną (każdy samolot ma przydzielony squawk code, który pozwala na jego identyfikację na radarze ułatwiając tym samym kontrolę ruchu lotniczego).

 

Reklama:

Po tej informacji piloci muszą wykonać read back, czyli powtórzyć tą samą informację, którą dostali od kontroli lotów. Jest to stosowane przy każdej informacji, jaką kontrola przekaże pilotom w celu uniknięcia pomyłki. Nieporozumienie między kontrolą i załogą samolotu mogłoby mieć katastrofalny skutek, tak jak to było podczas katastrofy na Teneryfie.

Mniej więcej z chwilą, gdy piloci potwierdzają zezwolenie na lot, stewardessy zamykają drzwi, a rękaw lub platforma ze schodami, odjeżdża od samolotu. Wszystkie inne pojazdy obsługi naziemnej również odjeżdżają, aby samolot mógł spokojnie wykonywać manewry.

 

 

Kołowanie.

Samolot zostaje wypychany, ponieważ w teorii nie posiada biegu wstecznego (samolot mógłby „cofać” za pomocą ciągu wstecznego, ale na większości lotnisk jest to zabronione).

W tym czasie piloci proszą wieżę kontrolną o zezwolenie na uruchomienie silników, a pasażerowie oglądają prezentację dotyczącą bezpieczeństwa, oraz dowiadują się gdzie znajdują się wyjścia ewakuacyjne, jak korzystać z masek tlenowych i kamizelek ratunkowych.

Gdy silniki zostają uruchomione, piloci proszą o zezwolenie na kołowanie do pasa startowego i po jej uzyskaniu kołują wyznaczonymi drogami. Podczas wszystkich czynności piloci po kolei wykonują sprawdzanie urządzeń i włączników, które muszą włączać i wyłączać podczas lotu, jak i przy poruszaniu się po ziemi.

 

W kabinie pasażerskiej właśnie kończy się prezentacja zasad bezpieczeństwa i prosi się o zapięcie pasów przed startem. Kiedy samolot dociera do linii zatrzymania przed pasem startowym, piloci dostają zezwolenie na start, oraz informację o wietrze.

Po potwierdzeniu tej informacji samolot zajmuje pas, piloci przesuwają przepustnicę i samolot powoli rozpędza się wciskając pasażerów w siedzenia. Gdy osiągnie prędkość około 260km/h (w zależności od samolotu, duże samoloty potrzebują większej prędkości przy starcie niż małe) piloci przyciągają wolant do siebie i dziób unosi się w górę, a po chwili samolot odrywa się od ziemi, powodując mdłości i zawroty głowy u niektórych wrażliwych pasażerów.

Lotnictwo po drugiej stronie lustra 2

Zaraz po starcie piloci podnoszą dźwignię podwozia, które chowa się w kilkanaście sekund i zgłaszają wieży komunikat „airborne”, co znaczy: w powietrzu. Jeżeli kontroler zobaczy samolot na radarze i potwierdzi to, piloci przełączają się do kontroli odlotów(DEPARTURE), która zezwala im na dalsze wznoszenie, oraz kontynuowanie lotu według planu.

 

Lot.

Z chwilą, gdy samolot wzniesie się na wysokość FL100 (10 tysięcy stóp, ca 3 km) stewardessy zaczynają panoszyć się po kabinie pasażerskiej roznosząc jedzenie, picie, oraz artykuły ze sklepu bezcłowego, uśmiechając się szeroko do wszystkich pasażerów, nawet tych niezadowolonych i narzekających na wszystko. również w tym samym momencie gaśnie znak zapiąć pasy, pod warunkiem, że piloci w kabinie ustawią „Seat Belts” na pozycję Auto.

Podczas, gdy pasażerowie siedzą wygodnie zajadając się smakołykami i popijając ulubionego drinka, samolot łagodnie skręca pokonując kolejne punkty swojego planu lotu, oraz mija poszczególne kraje. W kabinie pilotów nareszcie przyszedł czas na mały relaks.

Stewardessy wnoszą posiłki, ale oczywiście z uboższą kartą napojów, gdyż niewskazane jest picie alkoholu w pracy. Podczas lotu włączony jest autopilot, który utrzymuje kurs, wysokość, nawet prędkość samolotu, a do zadań pilotów należy tylko przełączanie się do innej kontroli lotów podczas wkraczania na terytoria innych państw.

Przygotowanie do lądowania.

Po kilku godzinach lotu czas na końcową i zarazem najtrudniejszą fazę podróży dla pilotów, którzy najedzeni i szczęśliwi teraz gotowi są na przygotowanie się do lądowania. Kontrola ruchu lotniczego właśnie dała pilotom polecenie zniżania samolotu o kilkanaście tysięcy stóp (w lotnictwie miarą wysokości jest stopa). Dziób samolotu delikatnie obniża się w dół, a pasażerowie odczuwają zmianę ciśnienia w uszach, pomagając sobie ziewaniem lub żuciem gumy.

Po chwili rozlega się głos kapitana, który prosi o zapięcie pasów bezpieczeństwa, oraz informuje pasażerów o rozpoczęciu zniżania. Podaje też temperaturę powietrza i przewidywany czas lądowania. Piloci po raz kolejny przystępują do sprawdzania urządzeń, oraz kontrolek w kokpicie.

 

Lot samolotem ciekawostki

 

Kiedy samolot osiągnie wymaganą wysokość lotu, kontrola wydaje polecenie o kontynuowaniu zniżania, oraz podaje informacje, który pas startowy będzie używany podczas lądowania i jakie jest aktualne ciśnienie atmosferyczne. Piloci przygotowują mapy, na których znajdują się wszystkie informacje na temat zbliżania się do danego pasa startowego na lotnisku.

Samolot jest już blisko lotniska i przejmuje go kontrola zbliżania (APPROACH). Piloci zmniejszają prędkość do 230 węzłów (ok. 426 km/h) i postępują według poleceń kontrolerów ruchu lotniczego, którzy mówią pilotom o ile stopni skręcić w lewo lub w prawo. Gdy samolot znajdzie się blisko ścieżki schodzenia, kontrola wydaje zezwolenie na wlot na ścieżkę schodzenia do danego pasa i prosi pilotów o potwierdzenie ustabilizowania się na niej (ustabilizowanie oznacza, że samolot jest ustawiony dokładnie na wprost pasa i podczas dalszego zniżania nie musi manewrować w prawo lub w lewo). Piloci potwierdzają ustabilizowanie i w tym momencie przejmuje ich wieża lotniska, która podaje prędkość i kierunek wiatru, oraz zezwolenie na lądowanie.

Po chwili pasażerowie słyszą dźwięk otwierającego się podwozia, oraz widzą wysuwające się klapy na skrzydle w celu zmniejszenia prędkości, oraz utrzymaniu poziomu przez samolot. Z kabiny pilotów widać już zbliżający się pas startowy, a podmuchy wiatru powodują turbulencje, które podrygują samolotem. Wszyscy zniecierpliwieni, niektórzy przestraszeni, inni odczuwający mdłości, czekają na finał.

 

Lądowanie.

Jeszcze tylko kilka metrów i samolot dotknie kołami pasa startowego. Po chwili słychać uderzenie podwozia o ziemię, a piloci przesuwają przepustnicę do siebie i włączają ciąg wsteczny silników, co pozwala na szybkie wyhamowanie samolotu. W kabinie pasażerskiej rozlega się dźwięk oklasków w wyrazie wdzięczności pilotom za bezpieczne lądowanie. Samolot opuszcza pas i kołuje drogami kołowania do stanowiska postojowego, gdzie czeka na niego obsługa naziemna w gotowości.

 

Z chwilą opuszczenia pasa startowego kończy się kontrola wieży i piloci przełączają się do kontroli GROUND (naziemnej), która informuje pilotów, którymi drogami i do którego stanowiska mają kołować. Kiedy samolot zbliży się do terminalu i będzie znajdował się na stanowisku postojowym może bezpiecznie wyłączyć silniki. Kapitan zgłasza ten fakt kontroli lotów, która zamyka plan lotu podając dokładną godzinę czasu GMT. Z chwilą, gdy gasną silniki do samolotu podjeżdża rękaw lub platforma ze schodami a stewardessy otwierają drzwi. Po wyłączeniu instrumentów pokładowych i awioniki jest to koniec pracy dla pilotów. Dalej samolotem zajmie się obsługa naziemna i ekipa sprzątająca.

Podziel się inspiracją. Pomóż innym.
Reklama:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *